Januari 2022

Lekker samen delen

Column Dirk Follet

VV08 Dirk Follet

Dankzij ons immer voortschrijdend technisch vernuft stoppen we tegenwoordig overal chipjes en sensortjes in. Het lijkt ook niet meer dan logisch dat we chipjes en sensortjes met elkaar verbinden en dat we lering trekken uit al die data. Mooi, toch?

Vijf jaar geleden had u een optimistische column van mij gelezen over dit onderwerp. Iets in de strekking van ‘ja, gaan we doen’. Maar twee jaar Covid-19 leerde ons dat regeringen ook maar uit mensen bestaan, zodat zwalkend beleid meer de regel dan de norm is. We weten intussen ook dat sociale media niet alleen het beste met ons voorhebben. We weten nu dat het delen van alle mogelijke informatie niet zonder gevaar is.

Het is daarom niet verwonderlijk dat we vandaag een stuk kritischer staan ten opzichte van het delen van alle mogelijke data die uit onze gebouwen komt. Misschien leren we er wat uit, maar veel waarschijnlijker is dat iemand veel geld verdient door jou goed te laten betalen voor het gebruik van de informatie uit het systeem van je eigen klant. En dat alleen maar om een probleem van die klant op te lossen of te voorkomen. De kans is ook reëel dat er ergens een datalek is of een bug, waardoor een paar gebruikers flink schade oplopen; iets met ransomware bijvoorbeeld. Waarna bij jou de telefoon rinkelt, want jij hebt de klant dat systeem aangepraat…

Op dat ogenblik realiseer je je hoe mooi het was geweest als we als sector een keertje samen -hadden nagedacht over welke data er in de -toekomst beschikbaar komt, wat we daarmee op een veilige manier kunnen doen en hoe we dat financieel en juridisch regelen. Je hebt geluk: je telefoon rinkelt nog niet, de data van je klanten is nog niet gekaapt door een multinational en we kunnen hier en nu nadenken over de toekomst. Dit is geen idealistisch wensdenken, vele sectoren zijn ons voorgegaan. Denk bijvoorbeeld aan Funda, waar de makelaars hun gegevens samengebracht hebben, lang geleden.

We hebben ook geluk dat de Nederlandse installatiesector behoorlijk voorop loopt in de wereld. Nederlandse installaties verschillen ook niet zo erg van elkaar, waardoor we kunnen opschalen voor we aan de echt ingewikkelde installaties beginnen: die in de loop van een paar decennia gegroeid, -gekrompen, aangepast en herbouwd zijn. -
Dus als we dit eens goed en toekomstbestendig opzetten, hebben we een exportproduct wat de -wereld een klein beetje beter en groener kan maken. En veiliger.

Dirk Follet bedenkt en realiseert gebouwen die de schijn hooghouden dat de wereld eenvoudig is.

Reageren?
Twitter @dirkfollet