September 2020

Studenten gaan voor ‘Solar Decathlon Build Challenge’

In 2018 wonnen ze al de prestigieuze prijs van het ‘Department of Energy’ (vs). Nu dingen studenten van de Hogeschool Utrecht opnieuw mee naar de ‘Solar Decat­hlon Build Challenge’, een ­inter­na­­ti­onale wedstrijd onder hbo-opleidingen en universiteiten. Zal het nieuwe team Celsius met de inzending, het beste duurzame huis ter wereld, winnen?

Samen met teams uit Zuid-Afrika, de vs en Latijns-Amerika behoren de bijna zestig studenten van de Hogeschool Utrecht (hu) tot de tien finalisten voor het ‘huis van de toekomst’. Het doel van de globale wedstrijd is om een innovatieve, betaalbare woning te ontwerpen die niet alleen alle energie uit duurzame bronnen haalt, maar ook modulair, circulair en adaptief is. Door mee te doen aan de wedstrijd leren hu-studenten van tien verschillende opleidingen – zoals recht, ict, bouw en commerciële economie – eveneens interdisciplinair samen te werken aan complexe vraagstukken die ze in de praktijk moeten brengen. Na de bouw volgt een testfase waarin het team drie dagen lang een reeks voorgeschreven activiteiten heeft uit te voeren met zelf opgeslagen duurzame energie. Wegens de opgave van de wedstrijd kwam het team vrijwel automatisch uit op een bijna volledig houten huis, gegrondvest op een verplaatsbare fundering. In eerste instantie was het de bedoeling om de woning na de bouw te demonteren en in delen te verschepen naar Washington dc voor de finale op de National Mall, maar door de coronacrisis is dat nu afgelast. De competitie en jurering gaan overigens wel door: die vindt plaats van 16 tot 18 april 2021 in Golden (Colorado) waar het Celsius kernteam – acht studenten en twee coaches – de resultaten digitaal zal presenteren. Na de zomer krijgt de woning een vaste plaats in ‘De Tippe’, een nog te bouwen duurzame woonbuurt in de wijk Stadshagen in Zwolle.

Biofilisch circulair

Welke maatregelen heeft team Celsius zoal genomen? Naast gebruik van hout – het oudste, duurzame materiaal ter wereld dat geen CO2 gebruikt, maar opslaat – past men plantenresten als isolatie toe. Regenwater wordt opgevangen en gefilterd voor hergebruik, in de tuin, onder de douche, op het toilet. De groene gevel – tevens een kleine moestuin – kan bovendien vlinders, vleermuizen en insecten herbergen. Biofilisch bouwen staat centraal. Het team heeft een systeem ontwikkeld om de wand-, vloer- en plafondelementen gemakkelijk op te hangen. Het duurzame huis is zo ontworpen dat het in delen verkleind, uitgebreid of uit elkaar kan worden gehaald. Dat geeft het team bovendien de kans om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om recyclebare materialen niet aan te schaffen, maar te leasen.

Samenwerking

Voor de realisatie van het duurzame huis werken de hu-studenten samen met een keur van vooruitstrevende bedrijven uit verschillende branches, van bam en dw Prefab (bouw), Siemens (smart home systems), Wavinen Watts (water) tot Vaillant. Zo levert de laatste een compacte, innovatieve warmtepomp van 3,5 of 7 kW voor gebruik binnenshuis – dus zonder een lawaaierige buitenunit in de tuin – waarin alle functies zijn geïntegreerd (nog niet op de Nederlandse markt). De lucht-waterwarmtepomp met boiler en wtw-unit zorgt niet alleen voor warmte of koude, maar ook voor de warmwaterproductie en ventilatie, en is gekoppeld aan het ict-netwerk. Volgens de fabrikant zullen bewoners amper of geen geluidsoverlast ervaren vanwege de ‘bijzonder stille werking’ (35 dB in vollast). De ‘Solar Decathlon Build Challenge’ – hoe belangrijk die ook moge zijn – is maar een wedstrijd. Team Celsius werd in augustus 2018 niet zonder reden opgericht: een oplossing te bieden aan de huizenmarktcrisis die ons land al enige jaren parten speelt. Stikstof- en pfas-problematiek zijn immers verre van over. Een duurzaam huis – hout is lichter dan staal of beton – kan daar een steentje aan bijdragen. Het is de bedoeling om de opgedane ervaringen met het duurzame, zelfvoorzienende huis te gaan gebruiken voor innovatieve toepassingen in de bouw, gekoppeld aan ict, waterhuishouding en mobiliteit. Over uiteenlopende disciplines heen heeft de hu nu een platform opgericht – het ‘Centre of Expertise Smart SustainableCities’ – waarin onderzoekers, studenten en bedrijven werken aan producten en diensten voor gezonde, duurzame steden. Team Celsius is daar integraal onderdeel van. Om hun project nog voor het eind van het schooljaar af te ronden werkt het team hard aan de realisering van het duurzame huis, Corona-maatregelen in acht nemend. Dat gebeurt vanuit ‘Denver House’, nu op de campus van ‘Utrecht Science Park’ waarmee een eerder team van de hogeschool de publieksprijs van de ‘Solar Decathlon Build Challenge’ won.