VV03 cover 600
April 2023

Standaarden aanpassen voor het veranderende klimaat

24 01

Voor het ontwerpen, bouwen en onderhouden van gebouwen en andere faciliteiten kunnen we niet zonder standaarden. In veel standaarden wordt echter nog geen rekening gehouden met klimaatverandering en de technische aanpassingen die daardoor wellicht nodig zijn. OSKA – het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie – wil daar verandering in brengen.

Het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie (OSKA) is gestart om samen met organisaties die betrokken zijn bij klimaatverandering te bepalen welke onderwerpen belangrijk zijn om op te nemen of aan te passen in bestaande standaarden. Daar waar relevante standaarden in het kader van klimaatadaptatie nog ontbreken, wil men de ontwikkeling daarvan in gang zetten. Op die manier hopen de leden van het overleg dat klimaatadaptatie een plek krijgt in de normen, checklists, protocollen, richtlijnen, handreikingen en andere documenten voor het ontwerpen, bouwen, beheren en onderhouden van gebouwen en buitenruimtes (zie kader OSKA).
De deelnemers aan het overleg hebben afgesproken dat de bestaande standaardisatieorganisaties zelf nagaan in welke standaarden klimaatverandering en klimaatadaptatie een rol moeten gaan spelen. Als handvat daarvoor heeft OSKA wel een checklist opgesteld met vier vragen. Aan de hand van deze vragen kan worden vastgesteld of een standaard relevant is voor klimaatadaptatie en of het nodig is dat deze standaard wordt aangepast (zie kader Vier vragen’).

Bevorderen

OSKA ontwikkelt dus niet zelf standaarden, maar zet de ontwikkeling van nieuwe standaarden of aanpassing van bestaande documenten in gang. In het overleg werken overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en de standaardisatie-organisaties Crow, Isso, Nen, Rioned met elkaar samen. ‘Zij willen bevorderen dat klimaatadaptatie in nieuwe en bestaande standaarden snel een plek krijgt en dat deze aangepaste standaarden worden opgeschaald. Ook willen ze samenwerking en begrip tussen verschillende disciplines en sectoren stimuleren’, zo stelt OSKA.
De deelnemers aan het overleg kijken onder andere naar nieuwe projecten waarin klimaatadaptatie een rol speelt. Deze projecten kunnen een voorbeeld zijn voor nieuwe standaarden. Men bepaalt samen welke onderwerpen aangepakt moeten worden. Zo wordt er gekeken naar urgentie, voor welke onderwerpen samenwerking nodig is om standaarden te kunnen ontwikkelen en welke organisaties de standaarden voor de verschillende onderwerpen gaan realiseren. Nadat de aanpassing van bestaande en nieuwe standaarden in gang is gezet, gaan actieteams er mee aan de slag. Zij maken vervolgens concrete afspraken over de ontwikkeling of aanpassing van standaarden.

24 02Impressie voor ruimte voor groen op, aan en in bebouwd gebied in de R. Fruinstraat in Rotterdam.

Verkenning

De eerste zogeheten ‘verkenningen’ zijn inmiddels in gang gezet, onder meer wat betreft de opvang en afvoer van hemelwater. ‘In het veranderende klimaat vallen er meer extreme buien en is het vaker langere tijd achter elkaar droog’, stelt OSKA. Zowel extreme neerslag als droogte kunnen schade aan gebouwen en andere bouwwerken veroorzaken. ‘Door daar in het ontwerp van de gebouwde omgeving rekening mee te houden, is de schade te beperken. Zo kan er in het ontwerp bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de opvang en afvoer van regenwater.’
Als onderdeel van deze verkenning heeft OSKA de bestaande standaarden die gaan over opvang en afvoer van hemelwater in kaart gebracht en beoordeeld in hoeverre ze rekening houden met veranderende neerslagpatronen als gevolg van klimaatverandering. Uit de verkenning is gebleken dat de meeste standaarden al rekening houden met extreme neerslag en droogte. Alleen enkele verouderde standaarden moeten daarop worden aangepast. De werkzaamheden voor deze verkenning zijn overigens nog niet afgerond, maar dat geldt ook voor andere verkenningen die OSKA in gang heeft gezet.
Daarnaast is gekeken naar infiltratie van hemelwater. ‘Omdat extreme neerslag en droogte in de toekomst vaker gaan optreden, willen overheden water vasthouden in plaats van het snel af te voeren. Hiermee sluiten ze aan bij de doelstelling van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie om Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig in te richten.’
Er zijn verschillende systemen om water te laten infiltreren in de bodem. Het doel van de verkenning van standaarden rond hemelwater is om na te gaan of er nieuwe standaarden nodig zijn voor ontwerpen van waterinfiltratie en waterberging. Een van de vragen die hierbij speelt is of deze standaarden dan de kwaliteit van de maatregelen moeten beschrijven. En welke eisen stellen belanghebbenden daar dan aan? Uit de verkenning blijkt dat overheden en uitvoerders inderdaad een sterke behoefte hebben aan een standaard die de kwaliteit van de maatregelen nauwkeurig beschrijft. In de praktijk bestaat deze nu niet. Deze actuele standaard zou onder meer de aanleg, het ontwerp, het onderhoud en de monitoring moeten beschrijven.

Zorgen dat standaarden nieuwbouw en renovatie rekening houden met klimaatverandering

Maatregelen

Een actieteam is nu met dit onderwerp aan de slag. In een separaat document valt te lezen dat leden van dit team met name kijken naar praktijkdocumenten voor openbaar gebied. In het bijzonder gaat het dan om de Kennisbank Stedelijk Water van stichting Rioned, documenten van Crow, en praktijkdocumenten voor particulier terrein (met name van Isso).
Het is nodig om deze informatie en documenten in onderlinge samenhang te actualiseren, stelt OSKA. Daarbij wordt gebruikgemaakt van actuele inzichten uit praktijkonderzoek, zoals het RAAK-onderzoek ‘Groen-blauwe oplossingen’ en ideeën als de ‘waterbergende weg’. In aanvulling hierop is het volgens OSKA nodig dat Nen een verbindend document opstelt – in OSKA-terminologie heet dat een ‘paraplu-document’ – met daarin de gemeenschappelijke definities, bepalingsmethodes en default-waardes. Deze informatie kan dan weer worden gebaseerd op de hiervoor genoemde kennisdocumenten. Dit paraplu-document is met name bedoeld voor verwijzingen in (toekomstige) wet- en regelgeving.
De betrokken standaardisatie-organisaties hebben toegezegd om dit in samenspraak te realiseren. De aan OSKA verbonden overheden en marktpartijen zetten zich bovendien in om dit te helpen realiseren en te zorgen dat standaarden bekend zijn en daadwerkelijk worden toegepast.

24 03Groene buitenruimte bij een bedrijf in Veldhoven.

Gebouwde omgeving

Interessant is daarnaast het werk dat OSKA verricht voor de gebouwde omgeving. Hier zijn al twee verkenningen voor uitgevoerd: Verkenning Koeling van gebouwen en Verkenning Hitte in de buitenruimte.
In het veranderende klimaat wordt het vaker warm en duren warme periodes langer. Hierdoor is er steeds meer behoefte aan koele plekken en koele gebouwen. Door daar in het ontwerp van de gebouwde omgeving rekening mee te houden, is er minder aanvullende koeling nodig is. Met goede isolatie en het creëren van meer schaduw daalt de behoefte aan dure en vervuilende koelinstallaties.
Omdat standaarden hierbij uiteraard een belangrijke rol spelen, brengt OSKA momenteel in kaart in hoeverre deze standaarden rekening houden met de stijgende koelbehoefte als gevolg van klimaatverandering. Uit de verkenning is inmiddels al gebleken dat de bestaande standaarden zich meer richten op verwarming dan op koeling. Er wordt nog geen rekening gehouden met de stijgende koelbehoefte door klimaatverandering. Volgens OSKA moeten de standaarden daarop dus worden aangepast.
Om dit te realiseren, heeft OSKA een intentieverklaring opgesteld waarin afspraken staan om ervoor te zorgen dat standaarden voor nieuwbouw en renovatie rekening houden met klimaatverandering. Deze afspraken zijn er vooral op gericht dat gebouwen ook in de toekomst koel kunnen blijven, zonder dat hiervoor airco moeten worden gebruikt.
Een tweede verkenning heeft betrekking op hitte in de buitenruimte. ‘Omdat we vaker te maken krijgen met warme periodes, wordt hittestress een steeds groter probleem’, stelt het overlegorgaan vast. ‘Vooral kwetsbare mensen kunnen zelfs aan hittestress overlijden. Om hittestress tegen te gaan, helpt het om de buitenruimte hittebestendig in te richten’. Daarom is in deze verkenning in kaart gebracht op welke punten gemeenten en andere partijen het nodig vinden om (nieuwe) kennis en inzichten over hitte in de buitenruimte te verankeren in standaarden. De verkenning doet ook hier concrete aanbevelingen voor.

Stresstesten

Ook besteedt OSKA aandacht aan de inzichten uit klimaat-stresstesten (www.klimaateffectatlas.nl). Dit idee is de laatste jaren belangrijk geworden als methodiek om de impact van specifieke ontwikkelingen te kunnen voorspellen en inschatten. Met een stresstest kan in het kader van klimaatadaptatie in kaart worden gebracht hoe kwetsbaar een gebied is voor hitte, wateroverlast, droogte en overstromingen.
Overheden zoals gemeenten, provincies en waterschappen zijn verplicht om zo’n stresstest uit te voeren. Ze kunnen daarbij gebruikmaken van de Bijsluiter gestandaardiseerde stresstest. Maar OSKA denkt dat de bijsluiter niet genoeg sturing geeft aan overheden. Na signalen van gemeenten, waterschappen en andere partijen werkt een OSKA-werkgroep daarom nu aan een aantal voorstellen om de stresstesten meer op dezelfde manier uit te voeren. Het doel hiervan is dat straks de resultaten van verschillende stresstesten beter met elkaar kunnen worden vergelijken.

OSKA

Het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie (OSKA) is voortgekomen uit de stuurgroep van het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) en het directeurenoverleg van de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS). Hier ontstond de wens voor een samenwerking op het gebied van standaarden. Zo is in 2019 het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie ontstaan. OSKA heeft een onafhankelijke voorzitter: Arie Deelen, oud-directielid van DCMR Milieudienst Rijnmond. Het secretariaat wordt georganiseerd vanuit Nen.
Het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie wordt aangestuurd door het zogeheten OSKA Plenair. Hierin werken de volgende organisaties samen:
• Crow – standaarden infrastructuur en beheer openbare ruimte
• Isso – standaarden bouw- en installatietechniek
• Nen – normalisatie Nederland en internationaal
• Stichting Rioned – standaarden stedelijk waterbeheer
• Bouwend Nederland
• Techniek Nederland
• NL Ingenieurs
• Verbond van verzekeraars
• FME
• VHG
• KNMI
• Hoogheemraadschap van Delfland
• Gemeente Dordrecht
• Rijkswaterstaat
• Provincie Zuid-Holland
• Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat / DPRA

Meer informatie is te vinden op: oska-klimaatadaptatie

 

Vier vragen

‘De effecten van klimaatverandering kunnen invloed hebben op de onderwerpen die in standaarden worden beschreven, zoals de inrichting van de openbare ruimte en het ontwerp van gebouwen en installaties’. Zo begint een checklist die het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie (OSKA) heeft opgesteld en waarmee standaardisatieorganisaties kunnen vaststellen of een norm aangepast moet worden als gevolg van klimaatverandering.
Verder stelt de checklist: ‘Om de samenleving klimaatbestendig te maken, is het belangrijk om te bekijken of standaarden hier voldoende rekening mee houden’. Daarom hebben de deelnemers aan OSKA vier vragen opgesteld die snel het antwoord op deze vraag geven:

1. Wordt het onderwerp van de standaard beïnvloed door het klimaat?
2. Sluiten de uitgangspunten voor het omgaan met klimaatverandering aan bij actuele inzichten?
3. Verwijst de standaard naar actuele klimaatgegevens?
4. Sluiten standaarden onderling op elkaar aan?

De vragen in deze OSKA-checklist zijn gebaseerd op drie normdocumenten die internationaal zijn opgesteld en op de door OSKA uitgevoerde verkenning ‘Afvoer en berging hemelwater’.

Tekst: Robbert Hoeffnagel
Fotografie: Freya Macke, Gemeente Rotterdam, Arcadis, iStock

Naschrift
Met dank aan Freya Macke, senior adviseur Klimaatadaptatie bij Arcadis Nederland en namens NL Ingenieurs lid van het Overleg Standaarden Klimaatadaptatie.