VV02 Omslag 600
16 juni 2020

25.000 kant-en-klare duurzame huizen per jaar

Future Factory image-klein

Bouwgroep Dijkstra Draisma, energiemodule-ontwikkelaar Factory Zero en dak- en gevelleverancier Rc Panels werken met het verduurzamingsplatform Reimarkt en nog 25 andere partijen aan een fabriek die vanaf 2026 jaarlijks 25.000 kant-en-klare duurzame huizen van de band laat rollen.

Future Factory wordt een productie-, toelever- en verkoopbedrijf waarmee op grote schaal woningen en woongebouwen verduurzaamd kunnen worden. De huidige fabrieken van de deelnemende bedrijven worden ingezet als ‘field lab’ om innovaties snel te kunnen testen en bij succes toe te passen.

Field lab

Tot 2026 schaalt het field lab op tot een fabriek waar uiteindelijk 25.000 pakketten per jaar worden geproduceerd. Die pakketten bestaan uit een dak-, gevel- en installatiemodule. In de fabriek rollen straks grote bouwkundige onderdelen uit de fabriek waarin de installaties al slim verwerkt zitten. Zo worden de zonnepanelen in het dak ingebouwd en worden ook de warmtepompen en de warmteterugwinventilatie geïntegreerd in bouwonderdelen. Dit scheelt veel geld en in de meeste gevallen ook ruimte.

Fabrieken nodig voor opschaling

Volgens Lianda Sjerps-Koomen van Future Factory zijn de fabrieken nodig om de hele Nederlandse woningmarkt te verduurzamen voor 2050, zoals het Klimaatakkoord voorschrijft. ‘Het gaat jaarlijks om 200.000 woningrenovaties. We hebben niet eens de bouwvakkers om die klus te realiseren. Met een paar van deze fabrieken erbij kan het wel.’

Paar stappen te zetten

Uiteindelijk moeten de pakketten van Future Factory gaan passen op 40 procent van alle Nederlandse woningen. ‘Daarvoor zijn nog wel een paar stappen te zetten’, zegt Sjerps, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, digitalisering en volume. ‘Er moet een soort van flow ontstaan. Bij corporaties is die er al steeds vaker. Zij combineren geplande, reeksen renovaties aan het verduurzamen van de woningen. Daarnaast moet de prijs van de producten van Future Factory nog flink omlaag om ook die particuliere markt te kunnen bedienen. Daartoe bevat het consortium van 29 bedrijven en organisaties niet alleen de meest succesvolle duurzame producenten en leveranciers, die weten wat het betekent om te industrialiseren en te digitaliseren, maar ook een hele reeks aan kennispartners zoals de TU Delft en TU Eindhoven.

Verkopen van concept

Om het concept te ‘verkopen’ is Reimarkt betrokken bij het initiatief. Het verduurzamingsplatform gaat klantcontactsessies organiseren met de verschillende woningbouwverenigingen en kijkt mee of het Future Factory-aanbod aantrekkelijker, goedkoper en mooier kan. Sjerps. ‘Uiteindelijk moeten particulieren vanachter hun pc hun eigen duurzame metamorfose kunnen vormgeven. Baanbrekend en echt anders dan we nu kennen. Duurzaam huis-design, zoals je nu online je eigen sportschoenen kunt ontwerpen.’