VV06-2025-Omslag-september-2025
29 september 2025

Convenant maakt weg vrij voor vernieuwing technisch onderwijs in Nederland

Hoppenbrouwers, Yonder het Koning Willem I College slaan handen ineen

Hoppenbrouwers

Hoppenbrouwers, Yonder en het Koning Willem I College hebben op 19 september hun handtekening gezet onder een convenant dat de weg vrijmaakt voor de vernieuwing van het technisch onderwijs in Nederland. Daarmee bekronen de drie partijen een samenwerking die in de praktijk al sinds september 2024 zijn waarde bewijst en zetten ze een volgende stap in hun gezamenlijke ambitie om onderwijs en praktijk letterlijk samen te brengen.

Binnen de Hoppenbrouwers Academy, het interne opleidingshuis van de technisch dienstverlener, worden BBL-studenten elektrotechniek en werktuigbouwkunde versneld opgeleid. Waar een opleiding op niveau 2 normaal gesproken twee jaar duurt, behalen studenten hier hun diploma al in één jaar. Voor niveau 3 wordt de opleidingsduur teruggebracht van drie naar twee jaar. Dit is mogelijk dankzij een integraal opleidingsmodel waarbij Hoppenbrouwers verantwoordelijk is voor de praktijkopleiding, terwijl docenten van Yonder en het Koning Willem I College de theoretische lessen verzorgen op de werkvloer van Hoppenbrouwers zelf.

Landelijke uitrol

Volgens HR-directeur Ellen Vermeer maakt juist die verplaatsing van het onderwijs naar de praktijkomgeving de samenwerking uniek. Studenten starten met een intensieve basisopleiding van drie maanden, waarin een mix van praktijklessen, veiligheidstrainingen en cultuuronderdelen centraal staat. Al vanaf de tweede week volgen zij theorielessen en na drie weken gaan ze in de praktijk aan de slag, gecombineerd met wekelijkse terugkomdagen. Dit model, dat nu landelijk wordt uitgerold, zorgt ervoor dat studenten sneller en beter voorbereid zijn op hun vak.

Toekomstbestendig technisch onderwijs

De kracht van de samenwerking schuilt in lokaal opleiden met landelijke impact. Wanneer Hoppenbrouwers nieuwe Academy’s opent, nemen Yonder en het Koning Willem I College het voortouw om regionale onderwijsinstellingen te betrekken. Zo ontstaat een schaalbaar model dat bijdraagt aan toekomstbestendig technisch onderwijs in heel Nederland. Liz Chermin, voorzitter van het College van Bestuur van Yonder, benadrukt dat goed onderwijs alleen kan ontstaan in nauwe verbinding met het werkveld. Jos van Kessel, voorzitter van het College van Bestuur van het Koning Willem I College, ziet in het convenant de bekroning van een al succesvolle samenwerking: theorie en praktijk worden letterlijk samengebracht, zodat studenten niet alleen sneller hun diploma behalen, maar zich ook ontwikkelen tot vakmensen die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.