VV02 Omslag 600
19 mei 2022

Geef arbeidsmigranten meer mogelijkheden in de techniek

judith van heeswijk.JPG

Geef arbeidsmigranten met een technische (voor)opleiding sneller toegang tot de Europese en de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat vindt Techniek Nederland. Judith van Heeswijk van de brancheorganisatie pleitte daar voor tijdens een rondetafelgesprek over arbeidsmigratie in de Tweede Kamer.

De programmamanager Onderwijs en Arbeidsmarkt nam deel aan een rondetafelgesprek over arbeidsmigratie. Van Heeswijk vertelde de aanwezige Kamerleden dat arbeidsmigratie helpt om het tekort aan technische vakmensen terug te dringen. Volgens haar heeft de technieksector een uitstekende infrastructuur om arbeidsmigranten te laten instromen in de techniek. De regionale opleidingsbedrijven spelen daar een belangrijke rol in. ‘We hebben al honderden statushouders aan een baan in de techniek kunnen helpen. We bieden in samenwerking met onze leden maatwerk. Zo vinden arbeidsmigranten snel hun plek in de techniek.’

Vakkrachtenregeling

De Kennismigrantenregeling is bedoeld om theoretisch opgeleide werknemers eenvoudig toegang te geven tot de EU. Van Heeswijk zou de huidige regeling graag aanpassen om het potentieel van arbeidsmigranten beter te benutten. ‘De technieksector zit te springen om technische vakmensen op mbo-niveau. Techniek Nederland pleit daarom voor een Vakkrachtenregeling zoals Duitsland die al kent. Met zo’n regeling wordt het een stuk eenvoudiger om mensen met een technische vooropleiding toe te laten.’ Ook een vermindering van de bureaucratische rompslomp kan het voor werkgevers aantrekkelijker maken om arbeidsmigranten aan te nemen.

doekle bij 1 vandaag.JPG

Het tv-programma EenVandaag ging op stap met Ahmad en Mohamed. Ze zijn uit Syrië gevlucht voor het oorlogsgeweld en volgen nu een leer-werktraject via Installatiewerk Zuid-Holland en BRI Groep. In de reportage vertelt Doekle Terpstra van Techniek Nederland dat de installatiesector de voorhoede vormt als het gaat om het aannemen van statushouders.