23 maart 2020

Installeren zonnepanelen kan gewoon doorgaan

zon

Ook voor de zonnesector zijn het spannende tijden. Holland Solar, de branchevereniging van de Nederlandse zonne-energiesector laat weten dat er nog op veel plekken gewoon doorgewerkt wordt. Vaak met minimale aanpassingen, daar het meeste werk buiten plaatsvindt.

Er leven wel de nodige zorgen bij de 180 leden over de voortgang van nieuwe projecten en verlengingsmogelijkheden van lopende SDE’s. Voorraden van zonnepanelen en andere onderdelen worden inmiddels weer mondjesmaat aangevuld.

Verlenging SDE-beschikking

Voor een deel van de lopende projecten is vooral een soepele verlenging van SDE-beschikking van belang. Holland Solar pleit dan ook voor verlenging van een jaar voor alle SDE beschikkingen die uit termijn lopen in 2020. Zo heeft iedereen zekerheid en kan er meer zonne-energie gerealiseerd worden.

Geen besmettingsrisico

In tegenstelling tot elektrotechnisch en werktuigkundig installateurs geldt voor bedrijven die pv-panelen op daken plaatsen, dat het werk buiten doorgaans nauwelijks extra risico oplevert op besmetting. Installateurs nemen, waar nodig, maatregelen. Ook voor particulieren geldt dat het werk op hun particuliere daken vooralsnog gewoon door kan gaan. Alleen het kopje koffie voor de panelenlegers zit er misschien even niet in zolang de coronacrisis voortduurt.