18 januari 2023

'Salderingsregeling is oneerlijk en houdt innovatie tegen'

Oppositie in Tweede Kamer lijkt vast te willen houden aan regeling

hoogspanning

Huizenbezitters zouden per direct geen gebruik meer moeten mogen maken van de salderingsregeling. Dat vindt toezichthouder ACM die de regeling oneerlijk vindt, omdat de stimuleringsmaatregel nu wordt gefinancierd door degenen die géén zonnepanelen op het dak hebben liggen. Het Kabinet wil de regeling 'afbouwen' naar 2030 toe. Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel voor afbouw lag vooral de linkse oppositie dwars. Minister Jetten leek te worden 'gered' door de PVV, maar die partij trok haar steun ná het debat alsnog terug via Twitter.

Bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer op dinsdag 17 januari kreeg het Kabinet flink weerwoord van met name de linkse oppositie dat de salderingsregeling liever in aangepaste vorm zou willen continueren. Om op die manier de verduurzaming te blijven stimuleren. Uit onverwachte hoek (PVV) kreeg minister Jetten op dinsdagavond echter steun voor het afschaffen van de salderingsregeling. Tijdens het debat tekende zich dan ook langzamerhand een meerderheid af als over het Wetsvoorstel moet worden gestemd in de Eerste Kamer. Daarvoor hoeft het Kabinet nog slechts de steun van het SGP binnen te hengelen.

PVV trekt keutel in

Later op de avond, na het debat, trok de PVV bij monde van Kamerlid Alexander Kops via Twitter de keutel echter weer in. Kops die tijdens het debat duurzame energie nog 'een farce' had genoemd', wil desondanks de regeling alsnog in stand houden om "oude gevallen", dus mensen die al hebben geïnvesteerd in zonnepanelen, te sparen en zal daarom in de Eerste Kamer alsnog tégen de wet van Jetten stemmen, zo liet hij doorschemeren.
Hoe het debat zal aflopen is nu weer even onduidelijk, omdat het debat op 17 januari werd geschorst en waarschijnlijk pas volgende week wordt voortgezet.

Salderen benadeelt niet-zonnepanelen bezitters

Een dag voor het debat van 17 januari pleitte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor afschaffing van de salderingsregeling. Als je zonne-energie teruglevert aan het net, kun je dat nu nog wegstrepen tegen energie die je afneemt. Het salderen is jaren geleden ingevoerd om de aanschaf van panelen aantrekkelijker te maken. Energieleveranciers maken volgens de ACM echter extra kosten voor het transport van teruggeleverde stroom. Die transportkosten moeten door iedereen worden opgehoest. Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren zonnestroom terugleveren. Die stroom mogen ze vervolgens weer afnemen op momenten dat de prijs hoger is. Ook dat prijsverschil wordt gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben.

Geen stimulans voor batterijen

De salderingsregeling zorgt er volgens berekeningen van de ACM voor dat huishoudens zonder panelen elke maand een paar tientjes extra kwijt. De toezichthouder ziet ook andere bezwaren. Salderen zorgt voor extra belasting op het toch al overvolle elektriciteitsnet. Afschaffen van de salderingsregeling zou een stimulans zijn voor bewoners om de opgewekte stroom zelf te gebruiken, bijvoorbeeld voor een warmtepomp, of om thuisbatterijen aan te schaffen waarin de opgewekte stroom kan worden opgeslagen.

(dit bericht is een bewerking van een artikel dat eerder werd gepubliceerd op 16 januari 2023)

Lees ook:

Smart Storage Rapport

Begin 2022 kwamen de onderzoekers van DNE Research ook al tot de conclusie dat salderen de investeringen in batterijen kunstmatig tegenhoudem. Uit het eerste Smart Storage Rapport van onderzoeksbureau DNE Research kwam naar voren dat batterijen in tien jaar 87 procent goedkoper zijn geworden en overbelasting van het stroomnet kunnen helpen voorkomen. Toch zullen consumenten pas op grote schaal gaan investeren in energieopslag als zij de stroom van hun zonnepanelen niet meer onbeperkt mogen terugleveren.