14 december 2020

Techniek Nederland en Astrin worden één brancheorganisatie

astrin-TN-beter

Vanaf 1 januari fuseren de brancheorganisatie van installateurs met de brancheorganisatie voor bedrijven in de ‘smart infra’. De 25 leden van Astrin worden lid van Techniek Nederland en gaan deel uitmaken van de vakgroep Smart Infratechniek.

Nadat Techniek Nederland en Astrin precies een jaar geleden al een overeenkomst tekenden om te gaan samenwerken, ondertekenden Astrin-voorzitter Willem Hartman (l) en algemeen directeur Erik van Engelen ( r) van Techniek Nederland vandaag de fusieovereenkomst.

Infrasector aantrekkelijker maken

Hartman: ‘Onze leden zijn enthousiast over de fusie. Binnen Techniek Nederland maken we de infrasector aantrekkelijker voor jong technisch talent en zij-instromers.’ Ook Techniek Nederland ziet de fusie met Astrin als een belangrijke stap. Van Engelen vindt dat het fusieproces in het afgelopen jaar voorspoedig is verlopen. ‘De besturen hebben elkaar snel weten te vinden en iedereen is overtuigd van de synergievoordelen. Infratechniek krijgt binnen Techniek Nederland een nog steviger positie. Dat is belangrijk voor de infra-lobby in Den Haag.

Stevige ambities

Astrin en de Vakgroep Infratechniek van Techniek Nederland hebben stevige ambities voor 2021. Smart infra moet eind volgend jaar een eigen identiteit hebben binnen de vakgroep én een duidelijk profiel krijgen bij landelijke, provinciale en gemeentelijke stakeholders. Om dat te bereiken, gaat de vakgroep inzetten op structureel overleg met een brede groep opdrachtgevers. Dergelijk overleg vindt al plaats met Rijkswaterstaat.